După ce, multă vreme, am făcut parte din echipele care au lucrat la formularea legislației postdecembriste a patrimoniului, ieșit fiind, oarecum, din sistemul instituțional public al culturii, am putut constata, o dată în plus, gradul uriaș de demență și impotență sistemică și cronică a autorităților cu competențe structurale în ce privește aplicarea legilor patrimoniului cultural (vă place ce frumos întorc cuvintele?! he he).
Cea mai recentă demonstrație de imbecilitate a autorității publice în relația cu patrimoniul cultural construit (dărîmarea elementelor decorative de pe fațadele unor monumente A și B din Cluj-Napoca, la ordinul primarului), precum și reacția incalificabil de elegantă a ministrului culturii (în context, nici cultura nu merită majusculă), m-au îndemnat să (re)aduc aminte două acte normative cel puțin interesante.
Primul povestește despre linii de creditare speciale dedicate proprietarilor de drept privat de monumente istorice: H.G. nr. 610/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura de acordare a creditelor necesare efectuarii de lucrari de protejare la monumentele istorice detinute de persoanele fizice sau juridice de drept privat
Al doilea vorbește despre posibilitatea implicării directe a autorităților publice în spriijinul proprietarilor de drept privat H. G. nr. 1430/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind situatiile în care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritatile publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrarilor de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice, proportia contributiei, procedurile, precum si conditiile pe care trebuie sa le îndeplineasca proprietarul, altul decât statul, municipiul, orasul sau comuna.
Prima Hotărîre nu a avut fericirea să mai fie aplicată după anul 2013 (cel puțin așa se vede pe situl INP - patrimoniu.gov.ro) și nici nu e de mirare, după balamul organizațional prin care tot trece de prin 2009 încoace. E adevărat că nici atunci când s-a aplicat nu s-au întîmplat creditări care să răstoarne înfățișarea generală a monumentelor istorice, dar ori-și-cît...
A doua Hotărîre, în schimb, este.... ăăăăă... este. Adică doar există fără a ființa. Hotărârea asta, pe numărul ei 1430/2003, este o minunăție, îndrăznesc să scriu. Permite, cu larghețe, nu doar intervenția autorităților publice cu și un excepțional mecanism de .... cum le spune.... nu șpăgi... altfel... mă rog, înțelegeți voi ce spun. Povesteam cu șefi de autorități publice locale, cu arhitecți de pe la autorizații și autorizări despre existența unei astfel de hotărîri a Guvernului. Mă credeți cînd vă spun că nu au sesizat oportunitatea uriașă reprezentată de această hotărîre?! Despre posibilitatea folosirii HG în beneficiul monumentelor istorice, nu mai spun....
Ei bine, aplicarea acestei Hotărâri a Guvernului, în coroborare strictă cu Legea de bază, ar fi permis incalificabilului primar al Clujului să facă pozitiv, nu să facă distructiv. Pe de altă parte, cu Legea în mînă, ministrul culturii, în interiorul și cu respectarea strictă a competențelor pe care le are ar fi trebuit nu să genereze grațioase ziceri pe Facebook ci, la fel de grațioase, plîngeri penale. Din păcate, persoana care este, în prezent, ministru al culturii, este un tehnocrat cu mandat limitat.... doar prostiile pot fi nelimitate.
N-am inteles nici eu de ce nu se poate aplica acel HG. Cica nu se poate interveni pe proprietatea privata monument istoric, la Sibiu 2007 a fost nevoie de un act normativ suplimentar ca sa intervina pe fatade ... In timpul asta nimeni nu-si pune probleme legate de polistirenul lipit pe sutele de apartamente private din bani publici. Iar aia cu daramatul ornamentelor s-a intamplat si pe strada Mircea Vulcanescu. Unu' care-si tinea masina ilegal pe trotuar ar fi zis ca se teme ca ii cad alea si ii strica masina. Au venit niste baieti si au dat jos consolele balcoanelor si alte profile chit ca era monument. http://www.observatorulurban.ro/monument-istoric-avariat-de-isu-cu-girul-politiei-locale.html
RăspundețiȘtergereDe aia mă indignez, Adrian! Să distrugi componente ale proprietății private, se poate. Să repari, nu. E o fisura de logica pe care nimeni, de fapt, nu vrea să o observe. Argumentul cu interesul cetatenilor si legea administratiei publice locale nu sta absolut deloc in picioare. Dar deloc! La o adica, de ce, in interesul cetatenilor nu au fost reparate acele fatade/cladiri!? Cum au fost indeplinite atributiile legale ale autoritatii publice locale?
RăspundețiȘtergere